Beginnen met meditatie

Wat fijn dat je geïnteresseerd bent in meditatie en de stilte in jezelf wilt vinden. Een stilte die je gaat helpen om meer en meer in verbinding te zijn met jezelf. Waarbij je steeds beter om leert gaan met prikkels en spanning van alle dag.

 

Wil je mediteren, dan helpt het wanneer je je aandacht bewust in kunt trekken, zodat je met je aandacht en bewustzijn bij jezelf bent. In het dagelijkse leven vraagt de buitenwereld je aandacht. En reik je uit naar je omgeving. Je ogen scannen de omgeving. Met je oren ontvang je veel geluiden. En ook je andere zintuigen zijn actief en alert.

mediterendevrouw

Oefening: zintuigen intrekken.

Kijk eens of jij je zintuigen in kunt trekken, zoals een schildpad zijn ledematen intrekt.

Ga ontspannen zitten (op een stoel of kussen) of liggen en sluit je ogen. Maak het jezelf gemakkelijk. Adem een paar keer rustig in en rustig uit.

 

Voel hoe je lichaam contact maakt met de ondergrond waarop je rust en richt je aandacht op je omgeving. Welke geluiden hoor je om je heen? Welke sensaties ervaar je rondom je lichaam?

 

Nodig dan je aandacht uit om dichterbij te komen. Als antennes trek je je aandacht en je zintuigen in. Je komt dicht rondom je lichaam uit, en blijft waarnemen wat je hoort, voelt, ruikt en proeft. Je ogen geef je rust door die nog steeds gesloten te houden.

 

En dan - alsof je zintuigen naar binnen klappen - word je je bewust van je eigen lichaam. Wat ervaar je in je je lichaam? Voel je en hoor je het geluid van je ademhaling? Een paar momenten neem je jouw lichaam waar en alles wat je ervaart.

 

Kom dan weer rustig met je aandacht terug in de ruimte waar je bent. Voilà, dat is het, het intrekken van je zintuigen om je meer bewust te worden van jezelf!

 

dru logo

Dru Netherlands
info@dru-nl.org | 026-3236700
De Overmaat 73, 6831 AG Arnhem
www.druyoga.nl